*RESTORASYON, Venedik tüzüğü / Restoration.

***Anıtların onarımları genel olarak,

1- Sağlamlaştırma
2- Bütünleme ( reintegrasyon )
3- Yenileme   ( renovasyon,rehabilitasyon )
4- Yeniden yapma ( rekonstrüksiyon )
5- Temizleme
6- Taşıma
     Şeklinde sınıflandırılmıştır.

    Gerekli proje ve çalışmalar :
1- Rölöve Projesi :          Yapının şimdiki halinin incelenerek belgelenmesi,Mimarlık tarihi açısından değerlendirilmesi,mevcut durumun ölçekli çizimlerle anlatımıdır.
2- Restitisyon Projesi :    İlk yapıldığı hali düşünülerek çizilen projedir.
3- Restorasyon Projesi : Aslına sadık kalarak hazırlanan yeni projesidir.
     Ayrıca,tarihçesi,estetik özellikleri,teknik özellikleri (yapım tekniği,malzeme ve taşıyıcı sistem),değeri ve yasal statüsü incelenir.

Bilimsel Restorasyonda,olabildiğince az müdahale ile anıtın tarihi ve estetik değerinin korunması amaçlanmalıdır.

    NATURAL İNŞAAT, PROJEDEN ANAHTAR TESLİM UYGULAMAYA KADAR UZMAN KADROSU İLE HİZMETİNİZDEDİR.

VENEDİK TÜZÜĞÜ ( Mayıs 1964 )

TANIMLAR
Madde 1 : Tarihi anıt kavramı sadece bir mimari eseri içine almaz,bunun yanında belli bir uygarlığın,önemli bir gelişmenin,tarihi bir olayın tanıklığını yapan kentsel ya da kırsal bir yerleşmeyi de kapsar.Bu kavram yalnız büyük sanat eserlerini değil ,ayrıca zamanla kültürel anlam kazanmış daha basit eserleri de kapsar.
Madde 2 : Anıtların korunması ve onarımı için,mimari mirasın incelenmesine ve korunmasına yardımcı olabilecek bütün bilim ve tekniklerden yararlanılmalıdır.

AMAÇ
Madde 3 : Anıtların korunmasında ve onarılmasındaki amaç ,onları bir sanat eseri olduğu kadar ,bir tarihi belge olarak da korumaktır.

KORUMA
Madde 4 : Anıtların korunmasındaki temel tutum ,korumanın kalıcı olması,sürekliliğin sağlanmasıdır.
Madde 5 : Anıtların korunması,her zaman onları herhangi bir yararlı toplumsal amaç için kullanmakla kolaylaştırılabilir.Bunun için bu tür kullanma arzu edilebilir ,fakat bu nedenle yapının planı,ya da bezemeleri değiştirilmemelidir.Ancak bu sınırlar içinde yeni işlevin gerektirdiği değişiklik tasarlanabilir ve buna izin verilebilir.
Madde 6 : Anıtın korunması,ölçeği dışına taşmamak koşuluyla çevresinin de bakımını içine almalıdır.Kütle ve renk ilişkilerini değiştirecek hiçbir yeni eklentiye,yok etmeye ,ya da değiştirmeye izin verilmemelidir.
Madde 7 : Bir anıt , tanıklık ettiği tarihin içinde bulunduğu ortamın ayrılmaz bir parçasıdır.Anıtın tümünün , ya da bir parçasının başka bir yere taşınmasına -anıtın korunması bunun gerektirdiği ,ya da çok önemli ulusal veya uluslar arası çıkarların bulunduğu durumlar dışında-izin verilmemelidir.
Madde 8 : Anıtın tamamlayıcı öğeleri sayılan heykel,resim gibi süslemeler,ancak bunları korumanın başka çaresi yoksa kaldırılabilir.

ONARIM
Madde 9 : Onarım uzmanlık gerektiren bir iştir. Amacı anıtın estetik ve tarihi değerlerini korumak ve ortaya çıkarmaktır. Onarım kendine temel olarak aldığı özgün malzeme ile güvenilir belgelere saygıyla bağlanır.Faraziyelerin başladığı yerde onarım durmalıdır ;yapılması gerekli herhangi bir eklemenin mimari kompozisyondan farkı anlaşabilmeli ve gününün damgasını taşımalıdır.Herhangi bir onarım işine başlamadan önce ve bittikten sonra ,anıtın arkeolojik ve tarihi bir incelemesi yapılmalıdır.
Madde 10 : Geleneksel tekniklerin yetersiz kaldığı yerlerde ,koruma ve inşa için bilimsel verilerle ve deneylerle geçerliliği saptanmış herhangi çağdaş bir teknik kullanılarak anıt sağlamlaştırılabilir.
Madde 11 : Anıta mal edilmiş farklı dönemlerin geçerli katkıları saygı görmelidir ; zira onarımın amacı üslup birliği değildir.Bir anıt üst üste çeşitli dönemlerin izlerini taşıyorsa ,alttaki dönemleri açığa çıkarmak ancak bazı özel durumlarda -yok edilen malzemenin önemi azsa ,açığa çıkarılan malzeme büyük tarihi,arkeolojik, ya da estetik değer taşıyorsa ve korunma durumu böyle bir davranışı gerekli gösterecek kadar iyi ise haklı çıkarılabilir.İlgili unsurların öneminin değerlendirilmesi ile ilgili yargıyı ve neyin yok edileceği üzerinde kararı vermek ,sadece bu işi üzerine almış kimseye bırakılamaz.
Madde 12 : Eksik kısımlar tamamlanırken ,bütünle uyumlu bir şekilde bağdaştırılmalıdır ;fakat bu onarımın ,aynı zamanda sanatsal ve tarihi tanıklığı yanlış bir biçimde yansıtmaması için,özgünden ayırt edilebilecek bir şekilde yapılması gereklidir.
Madde 13 : Eklemelere ,ancak yapının ilgi çekici bölümlerine,geleneksel konumuna ,kompozisyonuna,dengesine ve çevresiyle olan bağıntısına zarar gelmediği durumlarda izin verilebilir.

TARİHİ YERLER
Madde 14 : Anıtların bulundukları yerler ,bütünlüğün korunması ,sağlıklı kılınıp,yaşanır şekilde ortaya konması için özel bir dikkat gerektirir.Böyle yerlerde yapılacak koruma ve onarım çalışmalarında ,daha önceki maddelerde açıklanan ilkelerden esinlenilmelidir.

KAZILAR
Madde 15 : Kazılar 1956 yılında UNESCO tarafından kabul edilmiş arkeolojik kazılarda uygulanması istenilen uluslar arası ilkelerle tanımlanan kararlara ve bilimsel standartlara uygun olarak yapılmalıdır.

Yıkıntılar korunmalı ,mimari unsurların ve buluntuların sürekli olarak korunması için gerekli önlemler alınmalıdır. Bundan başka ,anıtın anlaşılmasını kolaylaştıracak ve anlamını hiç bozmadan açığa çıkartacak her çareye başvurulmalıdır.

Bütün yeniden inşa işlemlerinden peşinen vazgeçilmelidir.Yalnız anastylosis'e yani mevcut fakat birbirinden ayrılmış parçaların biraraya getirilmesine izin verilebilir.Birleştirmede kullanılan madde her zaman ayırt edilebilecek bir nitelikte olmalı ve bu .anıtın korunmasını sağlamak ve eski haline getirmek için mümkün olduğunca az kullanılmalıdır.

YAYIN
Madde 16 : Bütün koruma ,onarım ve kazı işlerinde her zaman çizim ve fotoğraflarla açıklık kazanmış çözüm getirici ve eleştirici raporlar halinde kesin belgeler hazırlanmalıdır.

Temizlemenin,sağlamlaştırmanın,yeniden düzenlemenin ve birleştirmenin her safhası -çalışma sırasında ortaya çıkan ,tanımlanmış biçimsel ve teknik özellikler göz önünde tutularak -raporda gösterilmelidir.Bu belgeler bir resmi kurumun arşivine konmalı ve araştırıcılar bundan yararlanabilmelidir.Bu raporların yayınlanması tavsiye edilir.